4 juni 2007

Bokfemman vecka 23

Jag kör på starkt med ytterligare en bokfemma!

Liksom Malin började mitt poesiintresse också med Kärlek Och Uppror som jag fick som present efter en praodag på stadsbiblioteket i Söderhamn. Jag kan dock inte säga att mitt intresse har hållt i sig starkt och stadigt sedan dess utan återkommer mer sporadiskt.

Under skolåren har självklart en hel del poesi passerat och analyserats och dessutom skrivits (med inte särskilt stor framgång)... Jag kan inte säga att jag är någon slukare men inte desto mindre kan jag uppskatta riktigt välskriven poesi! Det dolda och symboliska som beskriver omgivningen är det jag tycker om mest.

Eftersom jag inte "läser" poesi som man ska utan oftast stöter på dikter lite här och där kan jag inte riktigt utnämna några favoritförfattare utan väljer att istället blanda med favoritdikter.

Nämn 5 av dina favoritpoeter och nämn gärna favoritdikten.

  1. Karin Boye - Ja visst gör det ont , Från en stygg flicka... hur bra som helst!
  2. Edith Södergran och jag har aldrig varit bästa vänner. Jag har uttryckligen hatat henne i perioder men Du sökte en blomma tycker jag om!
  3. D H Lawrence! Master of the master... The Mosquito Knows, The Gazelle Calf, Sea-Weed.. Jag kan hålla på hur länge som helst... Så smart! Samhällskritik i sin vackraste form...
  4. William Blake - Auguries of innocence
  5. En av mina favoriter som är väldigt smärtsam och enkel har jag ingen aning om vem som har skrivit:

You fit into me like a hook into an eye

A fish hook

An open eye



Ja visst gör det ont när knoppar brister
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan
bindas i det frusna bitterbleka?




Du sökte en blomma och fann en frukt.
Du sökte en källa och fann ett hav.
Du sökte en kvinna och fann en själ -
du är besviken




The mosquito knows full well,
small as he is.
He's a beast of prey.
But after all,
he only takes his bellyfull,
he doesn't put my blood in the bank.




To see a World in a Grain of Sand
And a Heaven in a Wild Flower
Hold Infinity in the palm of your hand
And Eternity in an hour


3 kommentarer:

Maria sa...

Jag är inte heller någon flitig poesiläsare så den här veckans bokfemma blir extra intressant för mig! Jag har precis som du tänkt välja enstaka dikter istället för poeter, men till skillnad från dig är Edith Södergran en av de få jag återkommit till. :) Kul att få lite nya tips!

*Malin* sa...

William Blake... Åh, vilka minnen det frambringar! Vi läste mkt av honom när jag läste engelska i Växjö. Han är ruggigt bra.

Anna sa...

Ha ha! Du har samma poesisnutt av Edith Södergran som jag i din topp 5! Det hade jag inte sett innan jag skrev min lista. Kul!

Related Posts with Thumbnails