3 juni 2007

Bokfemman vecka 21 & 22

Jag har haft lite mycket att göra på sista tiden och inte hunnit blogga så mycket, men nu tänkte jag iallafall försöka få till de två senaste veckornas bokfemmor, v 21 & 22.

Vecka 21

Nämn 5 kvinnliga författare vars böcker du läser mycket av.


  1. Joanne Harris! Alltid och allt, ser fram emot uppföljaren på Choklad; The Lollypop Shoes.
  2. Camilla Läckberg. Bra deckare och mysiga vardagsskildringar. Börja med Isprinsessan och ta dem i ordning.
  3. Marian Keyes. Man måste läsa alla! Feel good-böcker i solen i sommar!
  4. Astrid Lindgren bör väl vara med på alla såna här listor? Bröderna Lejonhjärta är min favorit! Eller Madicken....
  5. Marie Hermansson. Musselstranden är snudd på en av de bästa böcker jag läst. Mannen under trappan är snudd på en av de konstigaste böcker jag läst, men också sjukt bra!

Vecka 22

Nämn 5 manliga författare vars böcker du läser mycket av.
  1. Stieg Larsson. Känns ganska självklar här efter allt mitt tjat. Tyvärr kan man ju inte läsa mer än 3 bcker av honom, men det räcker! Män Som Hatar Kvinnor startade segt men tog mig med storm efter ett tags harvande.
  2. Gabriel Garcia Marquez. Det här är faktiskt lite fusk för jag brukar inte läsa mycket av honom, utan har läst ett fåtal böcker. Men hur kan man inte älska honom? Hundra år av ensamhet är ett solklart tips!
  3. Tony Parsons. Vet inte riktigt varför, men jag tycker om honom. Jag säger Mannen och hustrun bara för att framsidan är så snygg! Marian Keyes på killspråk.
  4. Henning Mankell. Det är nåt särskilt med svenska deckare... Den femte kvinnan!
  5. C.S. Lewis. Älskar hans serie om Narnia och Häxan och Lejonet är en av mina absoluta favoriter med hög mysfaktor.

Listorna blev reviderade allteftersom jag försökte komma på vilka jag skulle välja. Jag har läst en hel del böcker men när man ska rada upp dem blir det lite svårare att komma ihåg vilka det var. Jag var tvungen att utgå från vad jag har i bokhyllan nu och därför stämmer inte resultatet riktigt med verkligheten.

På originallistorna var det väldigt mycket svenskt och väldigt mycket deckare. Undrar varför det blir så? Utslaget på allt jag läser så är det mest blandat men de författare jag återkommer till tenderar tydligen till att vara svenska och/eller deckarförfattare.

3 kommentarer:

Maria sa...

Jag skrev också om mina listor allteftersom och precis som du fick jag rätt mycket deckarförfattare först, men de försvann sedan. Intressant! :) Stieg Larsson har jag inte läst något av än, men det är så många som tipsat om hans böcker så nu ska jag försöka få tag i hans första.

Anonym sa...

Ja det måste du absolut göra :) perfekt att läsa i sommar tycker jag. Då kan ma gärna läsa hela dagar utan dåligt samvete och det skulle jag gärna göra med hans böcker!

*Malin* sa...

Jag har inte heller läst Stieg Larsson, men det ska jag ta tag i snart... :-)

Related Posts with Thumbnails