27 april 2007

Gregorius

Jag hade egentligen satt köpstopp på skönlitterära böcker tills jag kommit igenom min senaste bokhög (det finns en gammal bokhög också) men idag köpte jag ändå en ny.

Det var Gregorius av Bengt Ohlsson som kostade hela 10 kronor på Åhléns! Jag har länge funderat på om jag skulle läsa den och många gånger kommit fram till att jag inte riktigt varit tillräckligt motiverad, men med det priset har jag råd att köpa den och låta den ligga ett tag. Jag tror att det iallafall var en hyfsad investering, dels för att boken fick Augustpriset 2004 (då borde den ju vara lite bra) och dels för att jag gjorde en djupanalys på Doktor Glas av Hjalmar Söderberg från vilken Pastor Gregorius ursprungligen kommer och verkligen hatade karaktären. Hjalmar Söderberg har lyckats skapa en varelse som man inte kan känna något annat än avsmak för och det ska bli intressant att se hur Pastor Gregorius själv beskriver sommaren strax innan sin död.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails