10 april 2007

Främmande Fågel - Anna Jansson


Äntligen har jag haft en sån helg där jag har haft tid att läsa precis när jag ville och hur mycket jag ville. Jag har lyckats läsa ut en bok på två dagar, det var väldigt längesedan det hände sist... Jag har unnat mig att vara ledig i påsk och det lär jag väl få ångra senare eftersom jag även har en kort semester nästa vecka som stjäl tid, men det var värt det! Jag har tapetserat och umgåtts med familjen och läst där jag har haft tid, hur skönt som helst!

Boken jag läste var Anna Janssons Främmande Fågel. Hon är en av de svenska deckarförfattare jag brukar läsa det mesta av. Boken hanterade ämnen som väl i princip bör betraktas som framtidsspekulerande och dystopiska. Fågelinfluensa var huvudtemat och det är ganska skrämmande att tänka på hur det skulle vara med en pandemi som smittar mellan människor. Trots att fågelinfluensan är hemsk i sig finns det andra teman i boken som jag inte ska avslöja för dem som inte läst den, men som är minst lika skrämmande på sitt sätt. Faktiskt ganska intressanta tankegångar som jag inte förväntat mig i den här typen av bok.

Eftersom det är en deckare och inte en samhällsdebatt jag har läst vävs det allvarliga i en farlig smittspridning ihop med huvupersonernas vardagsliv och polisens mordutredningar. Ganska bra sammansatt tycker jag och bevisligen är det väldigt lättläst trots vissa allvarligare aspekter.

Helt okej som påskekrim tycker jag!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails