12 mars 2007

Svenskt Ortsnamnslexikon


Jag har en tendens till att helt maniskt vilja veta allts ursprung. Det här gäller självklart även ortsnamn och jag tror att jag kan tendera att bli ganska irriterande under långa bilfärder... Det finns ju hur mycket som helst att fundera på när det gäller ortsnamn trots att en del är helt självklara, Söderhamn, vem förstår inte varför det heter det? Jag kommer däremot från Söderala, söder är ju ganska logiskt uträknat och särskilt när det finns ett motvarande Norrala ett par mil bort är det inte så mycket att fundera på. Det ena ligger norrut och det andra ligger söderut. Vad ala betyder däremot är inget jag hade kunnat lista ut själv.

Därför! Har jag länge haft en bok på önskelistan som ska ge mig svaren på alla liknande funderingar: Svenskt Ortsnamnslexikon! Jag fick den i födelsedagspresent förra året och nu kan jag kolla upp det mesta jag vill veta. Enligt detta lexikon får jag då reda på att Söderala 1302 hette Sudheralum. Här hänvisas man vidare till förklaringstexten för Norrala, antagligen för att det kommer först i bokstavsordningen och det är onödigt att skriva samma sak två gånger. Ala härrör från Alir som är en förhistorisk plats i Hälsingland. Alir är pluralis av al. Enligt lexikonet kan al ha att göra med gotiskans alhs som betyder tempel, det är dock svårt att avgöra om det verkligen är så. För vissa orter kan man bestämma att al är en försvenskad terrängbeteckning och betyder "något långsmalt" vilket även gett namn åt fisken ål och trädet al. Däremot säger boken, är det svårt att ge den här betydelsen till Norr- och Söderala, och att det därmed kan ha att göra med gotiskans ahls dvs tempel.

Söderala kan alltså betyda det södra templet. I Söderala finns det ett flertal gamla gravplatser så det kanske inte är helt osannolikt att det stått ett vikingatempel på nån kulle...

Ja såhär kan jag hålla på ganska länge om flera orter men i korthet kan jag säga om min nuvarande bostadsort att; Sundsvall betyder "strandområdet vid Sund", eller "vallen som tillhör byn Sund"

Så nu vet ni det! Är det nån som vill att jag ska kolla upp någonting? Jag gör det gärna!

Köttkulla finns tyvärr inte med i boken så där kan vi endast spekulera om ursprunget... Kulle vet vi ju vad det betyder, men kött? Fanns det kött på kullen, ett slakteri, betyder det något helt annat? Är det nån som vet? Det finns ingen ort med kött i namnet överhuvudtaget i mitt lexikon...



Beställ boken från:

2 kommentarer:

Bokidioten sa...

kul! En bra bok på området är Bengt Pamp svenska ortsnamn. Den kan verkligen rekommenderas!

Cia sa...

den ska jag absolut kolla upp! tack för tipset!

Related Posts with Thumbnails