26 mars 2007

Janet Evanovich



Lovligt Byte av Janet Evanovich är den bok jag lämnat någonstans i Sundsvall. Det är den första boken i en lång serie med böcker om Stephanie Plum. Hon är en riktig tjej-tjej men förlorar sitt jobb och det enda nya hon kan få tag på är hos sin kusin som prisjägare. Det blir en väldigt rolig kombination och tillsammans med ett antal andra karaktärer som hamstern Rex, en galen mormor, en oemotståndlig casanova och den ständiga beskyddaren Ranger kan man inte göra annat än att skratta. Ofta!


Hittills har det kommit ut tretton böcker om Stephanie Plum och när jag dubbelkollar min bokhylla ser jag att jag inte äger Lovligt Byte själv. (Det frisläppta exemplaret är inhandlad hos Myrorna då jag trodde att mitt eget exemplar var för värdefullt för att bli av med.) Nu verkar det som att det är mamma som har just den boken, men jag har åtminstone bok nummer två (Jagat Byte) och nummer fyra (Fångat Byte) i serien.

Jag skulle gärna läsa de andra delarna också, men när man väl hittar en bok av Janet Evanovich med Byte i titeln kommer jag aldrig ihåg vilka det är jag redan har läst... De engelska titlarna är lite lättare att hålla reda på eftersom de har delens nummer i titeln; One for the money, Two for the dough, Three to get deadly, Four to score etc.

Det här är inte direkt världens mest intellektuella litteratur, men jag tycker inte man behöver hänga upp sig på det... Riktigt perfekt ligga-på-bryggan-och-läsa-böcker är det iallafall! Lite som Kitty fast för vuxna :)

Beställ från


Bilder: Bokfynd

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails