14 mars 2007

Gentlemän och Spelare - Joanne Harris



Om ni har tittat i min bokhylla och läst mina tidigare inlägg så står det nog ganska klart att jag tycker om Joanne Harris. Om det inte har gjort det så kan jag förtydliga nu - Jag älskar Joanne Harris!

Jag älskar sättet hon skriver på och jag älskar det hon skriver om. Det är på gränsen till magisk realism, men det är så mycket på gränsen att man inte riktigt kan avgöra om det verkligen kan fungera på det sätt som hon beskriver det eller inte och det gör att man tror att sagor finns i verkligheten. De flesta, eller faktiskt nästan alla, hennes huvudpersoner är kvinnor men hennes senaste bok utspelar sig på en pojkskola.

Berättelsen tar två olika spår; det ena handlar om en ung tonåring som leker med gränser under sin uppväxt och det andra om en gammal lärare som får hantera förändringar som inte alltid ses som positiva. Båda spåren går parallellt genom hela boken, men det skiljer ibland flera år mellan dem. Huvudpersonerna återkommer i varandras spår och deras relation är komplicerad att reda ut. Handlingen trappas hela tiden upp och innan det är slut sitter man nästan och biter på naglarna. Det som till synes börjar som ett pojkstreck eskalerar och hamnar till slut vid terror, det är jättespännande!

Jag tycker det är jättetråkigt att behöva sitta och läsa om en bok där man får hela handlingen förklarad för sig i förväg, Jag vill läsa själv! Därför tänker jag inte berätta mer om Gentlemän och Spelare just nu. Det man däremot kan säga som inte rör handlingen är att det inte bara är för huvudpersonerna i boken det här är förvirrande. Det är förvirrande för läsaren också. Man sitter hela tiden och funderar: Vem är vem? Vem gör vad? Och framförallt varför? Det är däremot inte förvirrande på ett dåligt sätt. Oredan gör att man hela tiden vill läsa mer och mer och det här gjorde så att jag höll på att låsa in mig på hotellrummet på vår Parissemester i Januari. Det gjorde jag inte, jag var ute och njöt av det man ska se i Paris, men efter en hel dag när man varit ute och fått ömmande fötter är det jätteskönt att få lägga sig och läsa. Den twist som till slut avslutar boken kommer helt utan förvarning och förklarar alla funderingar jag tidigare haft!

Jättebra bok! Det bästa jag läst på länge! Läs!!

Lätt som en plätt och fraktfritt (om man är student) köper du boken här:


Just nu finns den bara som inbunden, men i sommar kommer den på pocket. Mitt råd är att inte vänta till dess, för den är faktiskt relativt billig också som inbunden!

(Mamma, jag tar med boken hem i helgen!)

Bild: Bokfynd

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails