23 februari 2007

Ya-Ya-flickornas Gudomliga Hemligheter



Just nu sitter jag i soffan med datorn i knät och ser en film på SVT1. Det är Ya-Ya-flickornas Gudomliga Hemligheter som är baserad på boken med samma namn av Rebecca Wells. Den läste jag första gången 1999 eller 2000 och föll direkt, jag älskade den!


Boken handlar om en kvinnlig regissör (Sidda) som genom sin mammas (Vivi) bästa vänner får hjälp att bearbeta en jobbig barndom. När hon får reda på mer om sin mammas liv blir det lättare att förstå varför deras liv sett ut som de gjort. Det är det som är grundtemat genom hela boken, men under tiden visas klipp från Siddas och Vivis egen barndom upp.


Ya-Ya-flickorna utgörs av de tre vännerna som kommer till Siddas hjälp och Vivi själv. Ya-Ya-flickorna är inte som små flickor förväntas vara på 1930-talet i Louisiana och de hittar hela tiden på nya upptåg men ställer alltid upp för varandra vad som än händer. Det är relationen mellan de fyra vännerna och relationen mellan Vivi och Sidda genom åren som är det centrala och utgör kärnan i boken. Det är däremot avstickarna till huvudpersonernas tidigare liv som gör Ya-Ya-flickorna till en jättebra bok!


Även om filmen också är bra, är det, som det ofta brukar vara, boken som är bäst! Man brukar säga att en bild säger mer än tusen ord men i det här fallet tror jag att beskrivningarna av karaktärer och andra detaljer gör sig bäst i ord! Däremot har de lyckats rollbesätta filmen riktigt bra! Trots att alla karaktärer återkommer i iallafall två och i vissa fall även tre olika åldrar stämmer det hela tiden jättebra!


Av samma författare äger jag också Små Altare Överallt och förutom dessa två finns det ytterliggare en; Ya-Ya-flickornas väg till fullkomlighet som jag dock inte har läst. Om man vill läsa ännu mer om Ya-Ya-flickorna gå in på deras hemsida!



Bild från www.bokus.se

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails